Sunday, 23 October 2016

Smakebit på søndag - Stoner

God søndag!

I dag morges klarte jeg virkelig ikke å sove lenge, så jeg stod opp tidlig, spiste en lett frokost og gikk på Studentsenteret for en deilig halvtime med svømming. Nå har jeg satt meg på Starbucks med en varm chai-te for litt avslapping og forberedelse til nok en travel studieuke.

Jeg har hatt Stoner i bokhyllen en god stund nå, og har endelig kommet så langt som til å begynne å lese den. Stoner omtales gjerne som en glemt perle, og ble originalt utgitt i 1965. Det er historien om William Stoner, som blir født inn i en fattig bondefamilie på slutten av 1800-tallet, men forelsker seg i universitetslivet.

Denne boken finnes forresten også på norsk, og er en god julegaveidé til både kvinner og menn!


Jeg vil dele en liten smakebit fra det første kapittelet i boken.

Stoner's colleagues, who held him in no particular esteem when he was alive, speak of him rarely now; to the older ones, his name is a reminder of the end that awaits them all, and to the younger ones it is merely a sound which evokes no sense of the past and no identity with which they can associate themselves or their careers. 

Vakkert.

----

Smakebit på søndag er et konsept startet av Mari Høe, som driver bloggen Flukten fra virkeligheten For å delta er det bare å legge ut noen setninger fra boken du leser akkurat nå på bloggen din, og legge inn linken til blogginnlegget i Maris eget Smakebit på søndag-innlegg. Husk: Ingen spoilere!

24 comments:

  1. Allt är förgängligt. :) Tack för smakbiten!

    ReplyDelete
  2. Simning och Starbucks lät inte helt fel :-)
    Tack för smakbiten. Läste Stoner för ett par år sedan, och nja, jag var nog lite besviken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vær så god! :) Ja, man har heldigvis forskjellig smak! Jeg liker den foreløpig, men får se hva som skjer :)

      Delete
  3. Jeg kom hjem fra fem intensive uker med skole i går (vi har 11 uker i Oslo og resten som selvstudie og brevinnleveringer). Det første jeg gjorde på toget hjem var å lese ferdig den boken jeg har dratt med meg alle steder og ikke hatt tid til å lese i :-) Så nå har jeg valgt meg en skikkelig avslapningsbok - norsk ungdoms-fantasy :-) Jeg har lest Stoner og elsker den så den anbefaler jeg mye på jobb. Ha en riktig fin søndag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er deilig når man endelig får litt tid til lesing! Og det er jo også helt nødvendig i en hektisk hverdag, ellers mister man helt besinnelsen :). Håper du liker den boken du leser nå! God søndag :)

      Delete
  4. fantastiskt bra bok som alla i vår bokcirkel bara älskade. tack för smakebiten och påminnelsen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg liker i alle fall boken godt foreløpig! Takk for kommentar, god søndag! :)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Ja, så där är det väl för det mesta. Tyvärr. Tack för smakebiten!

    ReplyDelete
  7. Tack för smakbiten. Den här boken väntar på att läsas hos mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gled deg! Foreløpig veldig god :) God søndag!

      Delete
  8. Stoner er en av de mest fantastiske bøkene jeg har lest! Den er helt spesiell, og lever opp til alt det gode som har blitt sagt om den. Kos deg med den, jeg skulle gjerne lest den for første gang på nytt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så bra! Jeg liker den veldig godt så langt, nå gleder jeg meg enda mer til å fortsette :) Ha en god søndagskveld!

      Delete
  9. Tack för smakbiten! Så många verkar ha läst denna, dock inte kommit dit själv än. ;)

    ReplyDelete
  10. Den här boken har jag sett nämnas lite överallt, men den verkar inte vara något för mig.

    ReplyDelete
  11. Åh Stoner, älskar den här underbara boken! Tack för smakbiten!

    ReplyDelete