onsdag 9. november 2016

Anmeldelse: The Girl on the Train

The Girl on the Train er en spennende psykisk thriller som passer godt å lese i høst. 



Tittel: The Girl on the Train


Forfatter: Paula Hawkins


Sjanger: Psykisk thriller


Forlag: Engelsk: Transworld, norsk: Bazar


Først utgitt: 2015


Norsk: Ja, "Piken på toget"


Terningkast: 4



"There’s something comforting about the sight of strangers safe at home."

"I have never understood how people can blithely disregard the damage they do by following their hearts."

"The holes in your life are permanent. You have to grow around them, like tree roots around concrete; you mould yourself through the gaps."


---

Rachel tar det samme toget hver dag. På togturen ser hun inn i husene til folk, og dikter opp historier om dem. Men én dag ser hun noe som forandrer alt. Hun er ikke lenger en tilskuer til andres liv, og nå kan det handle om liv og død. 

---

The Girl on the Train var absolutt spennende, og holdt meg våken mesteparten av natten, fordi jeg bare måtte lese den ferdig. Rachel og de to andre protagonistene i historien er alle lite troverdige, enten fordi de lyger, drikker eller er blendet av hat. Denne uforutsigbarheten gjør historien enda mer spennende.

Boken er på rundt 400 sider, men for min del kunne den vært 100 sider kortere. Jeg følte at mange ting ble gjentatt for mange ganger, og at handlingene i blant gikk litt sakte fram. Språket føltes i noen tilfeller litt masete, så grunnen til at boken ikke får full pott er at skrivestilen etter min mening manglet litt. Dette er imidlertid veldig individuelt, og avhenger av hver enkelts preferanser. Boken er likevel absolutt verdt å lese. 

---

The Girl on the Train kan leses av både unge voksne og voksne, og av både kvinner og menn. Jeg fikk også sett en førpremiere av filmen, som på en god måte overfører den mørke, skremmende stemningen fra boken. Jeg anbefaler å lese boken først, da handlingen og til og med noen replikker er overført ganske nøyaktig fra boken. 

Emily Blunt i rollen som Rachel



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar