Saturday, 12 November 2016

Anmeldelse: Harry Potter and the Cursed Child

Harry Potter and the Cursed Child er den lenge etterlengtede åttende historien om Harry Potter. Vi følger her den neste generasjonen og deres eventyr, og samtidig får vi innblikk i trioens liv 19 år etter det avgjørende slaget.

Tittel: Harry Potter and the Cursed Child

Forfatter: J.K. Rowling, John Tiffany og Jack Thorne

Forlag: Norsk: Cappelen Damm

Først utgitt: 2016

Norsk: Ja, Harry Potter og Barnets Forbannelse

Terningkast: 4

"They were great men, with huge flaws, and you know what – those flaws almost made them greater."

"We cannot protect the young from harm. Pain must and will come."

"My geekness is a-quivering."

---

Mens Harry Potter sliter med å takle en fortid som ikke vil bli der den hører til, sliter hans sønn med å takle byrden med å være den store Harry Potters sønn. Albus Severus Potter legger i Harry Potter and the Cursed Child ut på et eventyr med uventede allierte, og risikerer å sette alt han holder kjært på spill.

---

Å få oppleve en ny historie satt i Harry Potter-universet var som å ha julaften, attenårsdagen, 17. mai og nyttårsaften på samme tiden. Jeg måtte lese ut hele boken på dag én, noe som egentlig passet ganske dårlig da lanseringsdatoen var min første feriedag i Venezia. Men denne boken lot rett og slett ikke vente på seg.

Jeg hadde fryktelig lyst å elske denne boken, men det gikk dessverre ikke. Det er mange elementer å ta tak i, men jeg vil begynne med dét som først og fremst vil gjøre boken mindre lesbar for mange: dens format. Boken er helt og holdent formet som et manus, og mangler derfor mye av det som gjorde den originale serien genial. I et teaterstykke har ikke karakterene så stor mulighet til å utvikle seg, da mye skal kommuniseres på kort tid, så karakterene blir lett ensidige i forhold til de vi gjennom syv bøker og åtte filmer har blitt kjent med. Dette er imidlertid noe jeg kan godta: det er et annet medium, og jeg forstår at det å se teaterstykket er en helt annen opplevelse enn å lese boken. Jeg gleder meg til å selv få sjansen til dette!

Det jeg imidlertid har vanskeligere for å godta er bruddene på kontinuitet i historien. Dette er knyttet til både elementer i historiens plott og til personlighetene til mange av de kjente karakterene, som synes å være i konflikt med hvordan de fremstilles i de tidligere bøkene og filmene. Det ødelegger litt av lesergleden når deler av historien tilsynelatende ikke stemmer med etablerte sannheter i Harry Potter-universet. I tillegg oppleves kvaliteten som betydelig lavere enn i J.K. Rowlings tidligere verker.

Likevel vil jeg si at boken er verdt å lese. Til tross for avvikene var det herlig å være tilbake i Harry Potters verden, og noen elementer, som vennskapet mellom hovedkarakterene og gjensynet med noen gamle kjente, er virkelig spesielle. Jeg anbefaler alle som vil lese boken å legge bort alle forventninger og lese boken som det den er: et manus som er basert på Harry Potter-historiene, men som har andre medvirkende forfattere enn J.K. Rowling, og som på grunn av sitt format vil oppleves på en helt annen måte enn bøkene vi allerede kjenner og elsker.

Harry, Albus Severus og Ginny i Harry Potter and the Cursed Child-oppsetningen

---

Harry Potter and the Cursed Child er en bok det går fort å lese, og som alle som er glad i Harry Potter-universet kommer til å finne glede i. Den er skrevet som et manus.