Saturday, 10 December 2016

Luke 10: Anmeldelse: My True Love Gave to Me

My True Love Gave to Me er en samling av romantiske julehistorier skrevet av en rekke kjente amerikanske forfattere. Den er søt, lettlest og perfekt i juletiden. 


Tittel: My True Love Gave to Me


Forfattere: Holly Black, Ally Carter, Matt de la Pena, Gayle Forman, Jenny Han, David Levithan, Kelly Link, Myre McEntire, Stephanie Perkins, Rainbow Rowell, Laini Taylor, Kiersten White


Forlag: Pan Macmillan, norsk: Gyldendal


Først utgitt: 2014


Norsk: Ja, Under Mistelteinen


Terningkast: 4



I denne boken møter vi blant annet Julenissens adoptivdatter, en gutt som kan forutse akkurat hvilken matrett enhver person trenger, en udødelig mann som kun får komme ut i julen og en ung jente som vekker en sovende gud. Det er noe for alle i denne boken, og hver fortelling har noe unikt over seg. Det er en skikkelig godtepose av en bok.

----

Jeg ble positivt overrasket over en rekke av bokens fortellinger: de var gjennomtenkte, unike, vakre og velskrevet. En del av de første historiene i boken var virkelig fornøyelige, og bokens siste fortelling, skrevet av Laini Taylor, var annerledes og tankevekkende. Matt de la Penas Angels in the Snow, som jeg skrev en egen anmeldelse for, likte jeg svært godt, og Stephanie Perkins' It's a Yuletide Miracle, Charlie Brown var også en virkelig søt historie. Det var imidlertid noen av novellene som falt litt flatt for meg, blant annet Holly Blacks Krampuslauf og Myra McEntires Beer Buckets and Baby Jesus, fordi handlingen ble noe sippete og enkel. 

Generelt vil jeg anbefale boken til ungdommer og unge voksne, med det forbehold om at noen av de følelsene og problemstillingene presentert i bokens fortellinger ikke alltid er enkle å relatere til eller spesielt interessante for de som ikke lenger er tenåringer. Likevel tror jeg det er noe å hente for de fleste her, og jeg er glad for at jeg kjøpte og leste denne juleboken. 

----

My True Love Gave to Me er en fin samling av romantiske julehistorier som passer godt om man trenger noe lettlest å lese til jul. Hver historie er på 15-40 sider. 


Den norske oversettelsen av boken

No comments:

Post a Comment