mandag 12. desember 2016

Luke 12: En leseutfordring for 2017

Halvveis til julaften!

I dag morges leste jeg Julie Eilén sitt innlegg om en leseutfordring hun vil utføre i 2017, der hun har tolv kategorier hun skal lese én bok av. Altså, tolv måneder, tolv bøker. Dette synes jeg var en utmerket idé, da jeg ofte selv har vanskeligheter med å velge neste bok. Jeg har derfor bestemt meg for å bli med på denne utfordringen!


Luke 12: En leseutfordring for 2017


  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et navn som tittel
  • En bok med rødt omslag
  • En bok skrevet før 1900
  • En bok skrevet før 2000
  • En bok med handling et sted du vil besøke
  • En bok med tall i tittelen
  • En bok på mer enn 600 sider
  • En bok skrevet av en Nobelprisvinner
  • En bok som er oversatt fra et språk du ikke kan
  • En bok med kun ett ord i tittelen
  • En bok som ble publisert det året du ble født



I dag har jeg derfor gått gjennom bokhyllen min for å se om jeg allerede har noen passende bøker, samt googlet og sett etter andre bøker som passer til kategoriene. Her er min foreløpige liste:

1: En bestselger fra 2016: 
Sporvekslingsmordet an Hans Olav Lahlum

2: En bok med et navn som tittel: 
Anna Karenina av Leo Tolstoy

3: En bok med rødt omslag: 
The Casual Vacancy av J.K. Rowling

4: En bok skrevet før 1900: 
Little Women (1868) av Louisa May Alcott

5: En bok skrevet før 2000: 
High Fidelity (1995) an Nick Hornby

6: En bok med handling et sted du vil besøke: 
A Little Life (New York) av Hanya Yanagihara

7: En bok med tall i tittelen: 
Catch 22 av Joseph Heller

8: En bok på mer enn 600 sider
Alt lyset vi ikke ser (634 sider) av Anthony Doerr (men jeg leser nok denne på engelsk)

9: En bok skrevet av en Nobelprisvinner: 
The Grapes of Wrath av John Steinbeck, Nobelprisvinner i 1962

10: En bok som er oversatt fra et språk du ikke kan
Madame Bovary (oversatt fra fransk) av Gustave Flaubert

11: En bok med kun ett ord i tittelen:
DNA av Yrsa Sigurdadottir

12: En bok som ble publisert det året du ble født: 
Girl, Interrupted (1993), av Susanna Kaysen

Bli med på utfordringen! Jeg kommer til å skrive anmeldelser om bøkene jeg leser, og linker til andres innlegg.

Kommenter gjerne hvilke bøker du selv ville valgt for de ulike kategoriene. God mandag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar