Friday, 16 December 2016

Luke 16: Et bokminne fra barndommen

God fredag!

I dag har jeg hatt fri fra jobb, og har derfor hatt tid til å gjøre litt andre småting. Jeg har fått pakket litt til til Amsterdam neste uke, handlet et par julegaver og tatt en engelsktest for et sommerskoleprogram i London. Nå har jeg kjøpt varm sjokolade på Waynes Coffee, og skal bare nyte resten av fridagen. 

Dagens luke er enda et bokminne fra barndommen, og er en jeg tror jeg fikk i julegave da jeg var 12-13 år gammel. Derfor passer det ekstra godt å blogge om den som en julekalenderluke!

Luke 16: Et bokminne fra barndommen


Ærlighetsminuttet handler om 17 år gamle Frida som får vite at hun har en alvorlig øyesykdom, og som bruker sparepengene på å reise rundt i Europa, uten å si ifra til moren. Hun vil se verden før hun ikke lenger kan se i det hele tatt. I Firenze møter hun den to år eldre Jakob, som hun forelsker seg i. 

Jeg tror jeg ble spesielt betatt av denne boken litt fordi jeg alltid har vært fryktelig redd for å skade øynene mine eller bli blind. Jeg husker at jeg virkelig krympet meg da jeg begynte å lese boken, og jeg tror det er litt derfor den satt slike spor. Det var også noe med at to tenåringer, ikke mye eldre enn meg, reiste sammen i spennende byer og ikke trengte å svare til de voksne. Dette var nok svært fascinerende for meg den gangen! 

Dette er en av de helt spesielle leseopplevelsene jeg hadde som barn som formet den lesegleden jeg har i dag. Har du et godt bokminne fra da du var barn?

No comments:

Post a Comment