lørdag 17. desember 2016

Luke 18: Smakebit på søndag - Last Night in Montreal

Jeg har allerede skrevet en anmeldelse for en av Emily St. John Mandel på denne bloggen, The Lola Quartet, og hadde egentlig tenkt å vente litt med Last Night in Montreal. Nå begynte det imidlertid å bli noe tomt i bokhyllen for bøker jeg ikke har lest, og da ble fristelsen for stor!


Last Night in Montreal handler om Lilia, som har forlatt alt og alle så lenge hun kan huske. Men hva når kjæresten Eli ikke er klar for å gi slipp når hun forsvinner? Foreløpig er denne boken like vakker og hjemsøkende som de to andre jeg har lest av Emily St. John Mandel, og jeg gleder meg til å se hvor historien går.

Jeg vil dele en smakebit fra side 31 i Last Night in Montreal.
"I was just at work," he said, "a little while ago. No one came into the gallery. It was just me standing there, staring at the walls."
She was looking at him.
"I had some time on my hands, and I was thinking about your story. And I couldn't help but... I was thinking about your story," Eli said, "and I would be lying if I said it didn't frighten me a little."
She didn't speak. Her face betrayed nothing. The small movements of her hand continued, silver tweezers distorted by ripples. The water was lucid green.
"More than a little. The fact that you were abducted would be something unusual in itself, but it's just... it's just," he said, "that you always seem to leave. All of your stories are about you leaving." 
----

For å delta i Smakebit på søndag er det bare å dele noen setninger fra boken du leser akkurat nå (uten spoilers) og legge en link til innlegget i Flukten fra virkelighetens Smakebit på søndag-innlegg.  

2 kommentarer: