Tuesday, 20 December 2016

Luke 20: Anmeldelse: Last Night in Montreal

Last Night in Montreal er en vakker og hjemsøkende fortelling om Lilia, som alltid rømmer, og Eli, som ikke vil gi slipp. 




Tittel: Last Night in Montreal


Forfatter: Emily St. John Mandel


Forlag: Picador


Først utgitt: 2009


Norsk: Nei


Terningkast: 5






"She slipped so easily into the folds of his life."

"His only part in the story: to observe and remember the chain of events. Not all of us will be cast in the greatest dramas. Someone has to remember them."

"It was beginning to dawn on her that she had traveled so long, so perfectly, that it was difficult to conceive of another kind of life. It was difficult to imagine stopping, but stopping as imminent." 


----

Lilia har siden hun var barn flyttet fra sted til sted, og når hun vokser til klarer hun ikke å stoppe. Hun forlater de som blir glade i henne uten å si ifra, men kjæresten hun får i New York, Eli, klarer ikke å gi slipp. Han forfølger henne til kalde, utrivelige Montreal der lenge glemte hemmeligheter graves frem.

----

Mens jeg leste denne boken lurte jeg veldig på om jeg egentlig likte den, men nå som jeg er ferdig er jeg sikker: jeg synes det er en flott bok, og jeg er glad for at jeg satte av tid til å lese den. Emily St. John Mandel har en evne til å fortelle så mange menneskers historier og deres skjebner i korte, unike bøker. Jeg tror aldri jeg vil finne en forfatter som helt kan sammenlignes. 

Karakterene i Last Night in Montreal er gjennomførte, realistiske og hjemsøkende. Handlingen i boken drives kun av karakterenes beslutninger, og man får en følelse av at alle karakterene er fortapte og fordømte. Emily St. John Mandel sine bøker gir alltid en følelse av håpløshet som er fascinerende og spennende. Det er verdt det å holde ut til bokens slutt, og nå som jeg er ferdig med boken skulle jeg ønske den var dobbelt så lang, fordi jeg vil vite hva som skjer videre. 

----

Last Night in Montreal er en bok på kun 230 sider, men på grunn av et noe tungt språk og liten skrift (i alle fall i min utgave) føles den lenger. Den passer for både kvinner og menn. 

No comments:

Post a Comment