Wednesday, 7 December 2016

Luke 7: Ønskeliste til jul

Det er så mange gode bøker i bokhandlene nå, og jeg går altfor ofte innom når jeg har tid, "kun for å ta en titt". Det går jo aldri helt som det skal, da jeg som regel ender opp med å kjøpe noe når jeg er der.

Nå har jeg imidlertid en god unnskyldning til å vandre rundt i bokhandler, for jeg må vite hva jeg kan ønske meg til jul! I dag gjorde jeg en slik vandring, og fant 12 bøker jeg vil sette på årets ønskeliste.

Luke 7: Ønskeliste til jul

DNA av Yrsa Sigurdadottir


Jeg har tenkt på å lese en av Yrsa Sigurdadottirs bøker lenge, og nå har DNA kommet i pocket!

ALEX av Pierre Lemaitre



Jeg har hørt mye bra om denne franske krimen, og så hjelper det jo at jeg og etterforskeren i boken nesten er navnesøsken - Camille Verhoeven!

Butcher's Crossing av John Williams



Det er ikke lenge siden jeg leste Stoner, og den fikk hedersplass på bokhyllen min der kun favorittene får bli. Butcher's Crossing er en westernroman, og jeg håper John Williams geniale forfatterstemme er til stede også her.

Fantastic Beasts and Where to Find Them: the original screenplay av J.K. Rowling


Jeg så filmen så snart den kom ut, og MÅ bare ha denne i bokhyllen.

Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling, illustrert versjon (engelsk)


Enda mer Harry Potter - jeg elsker disse illustrerte utgavene, men har enda ikke anskaffet meg den første av de to som så langt er utgitt. Kanskje en av disse finner veien under treet denne julen?

Belgravia av Julian Fellowes



Jeg er stor fan av Downton Abbey, og har siklet etter denne boken lenge. Jeg ville imidlertid helst lest denne på engelsk! 

How to be Parisian wherever you are av Anne Berest, Audrey Diwan, Caroline de Maigret og Sophie Mas




Dette er også en bok jeg har sett på lenge. Jeg er sånn passe interessert i klær og mote, og har et bevisst forhold til hva jeg går i og hva jeg ønsker å kjøpe av klær. De to gangene jeg har vært i Paris har det slått meg hvor selvsikre og stilfulle parisiske kvinner er, derfor er jeg svært tiltrukket av denne boken!

All the Light We Cannot See (Alt lyset vi ikke ser) av Anthony Doerr



Denne boken ser ut som en av de virkelig dype og fine og minneverdige som man bare er nødt å få med seg!

Freakonomics av Steven D. Levitt og Stephen J. Dubner 


Enda en bok jeg har hatt lyst til å lese lenge. Og jeg burde jo for så vidt ha lest den også, siden jeg er økonomistudent!

Murder Under the Christmas Tree



Jeg leser for øyeblikket en bok med små romantiske julehistorier, og det er litt deilig å kunne sette seg ned og lese ut en historie i én omgang. I alle fall når man har hektiske dager i desember, som mange har. Derfor håper jeg denne boken med julekrimhistorier finner veien under treet mitt i år!

To komma åtte sekunder av Jan Mehlum


Jeg har ikke lest noe av Jan Mehlum enda, men vil gjerne gi ham en sjanse. Denne så veldig spennende ut!

Jane Ashlands gradvise forsvinning


En amerikansk kvinne alene i det norske fjellet - det må jo være bra! Boken skal visst handle om sorg, men samtidig være morsom. Den vil jeg i så fall gjerne lese!

No comments:

Post a Comment