Friday, 27 January 2017

Anmeldelse: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.

Bli hvis du kan. Reis hvis du må. er en nydelig bok om kameratene Tarjei, Kristian og Trygve, som reiser til Afghanistan etter førstegangstjenesten, og om de som blir igjen. 

Tittel: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.





Forfatter: Helga Flatland





Forlag: Aschehoug





Terningkast: 6




Tarjei, Kristian, Trygve og Bjørn er de eneste guttene i klassen i den lille bygden de vokser opp i. Gjennom stemmene til to av guttene og to av de etterlatte hører vi historien om guttenes oppvekst, triumfer og nederlag, og det skjebnesvangre valget om å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan.

----

Bli hvis du kan. Reis hvis du må. kommer rett inn på listen av mine favorittbøker. Boken er morsom og trist om hverandre, og jeg hadde faktisk lyst å kjøpe de neste bøkene i triologien lenge før jeg hadde kommet halvveis. Helga Flatland klarer å sette ord på følelser og tanker som for meg er umulig å beskrive, og det gjorde at boken ble veldig enkel å bli glad i. Jeg kunne kjenne meg igjen i alle de fire karakterene hun fortalte historien gjennom, selv om det var fire helt ulike karakterer. 

Denne gangen hørte jeg på lydbok, noe som er ganske uvant for meg. I Bli hvis du kan. Reis hvis du må. er det fire fortellere; tre menn og én kvinne. Noe av det som gjorde lytteropplevelsen ekstra god var at det var egne opplesere for hver av de fire fortellerne. To av karakterene snakket dialekt (bygden i boken er ikke navngitt, så det er usikkert hvilken dialekt det egentlig er), og dermed leste to av oppleserne sine karakterer med dialekt. Dette gjorde at historien føltes enda mer virkelig og enda nærere. 

Jeg vil absolutt anbefale alle å forsøke å lese Bli hvis du kan. Reis hvis du må. Jeg ble selv overveldet av hvor glad jeg ble i boken, og gleder meg til å lese den neste en eller annen gang. Etter jeg ble ferdig med boken gråt jeg, både fordi handlingen var sterk, men også fordi det ikke var mer bok igjen. LES DEN!

----

Bli hvis du kan. Reis hvis du må. er en kort bok med under 200 sider. Lydboken varte i kun 5 timer og 40 minutter. Boken passer for både kvinner og menn, unge og voksne. 

No comments:

Post a Comment