fredag 20. januar 2017

Anmeldelse: Butcher's Crossing

Butcher's Crossing er historien om Harvard-dropout William Andrews som får oppleve en hard vinter på bøffeljakt i den ville vesten. Det er en velskrevet og tankevekkende bok som er relevant også i dag. 



Tittel: Butcher's Crossing



Forfatter: John Williams



Forlag: Vintage Classics, norsk: Cappelen Damm



Norsk: Ja, samme tittel



Terningkast: 5





"They walked with some purpose, yet without particular hurry."

"It came to him that he had turned away from the buffalo not because of a womanish nausea at blood and stench spilling out; it came to him that he had sickened and turned away because of his shock at seeing the buffalo, a few moments before proud and noble and full of the dignity of life, now stark and helpless, a length of inert meat, divested of itself, or his notion of its self, swinging grotesquely, mockingly, before him. It was not itself; or it was not that self that he had imagined it to be. That self was murdered; and in that murder he had felt the destruction of something within him, and he had not been able to face it. So he had turned away. 


----

William Andrews er ingen akademiker, til tross for å a tilbrakt tre år på Harvard University. Han har kommet til den lille byen Butcher's Crossing for å finne noe, uten helt å vite hva det er. Kanskje seg selv? Han blir med en gruppe menn på bøffeljakt i fjellene, en jakt som blir hardere og vondere enn forventet. Turen utfordrer både Williams kropp og sinn, og når jakten er over er han ikke den samme som han pleide å være.

----

Etter å ha lest Stoner i fjor var jeg nødt til å finne ut om Butcher's Crossing, utgitt fem år før Stoner, var like god. Konklusjonen er at bøkene på mange områder ikke kan sammenlignes. Det er to vidt ulike historier sentrert rundt to helt forskjellige protagonister, men John Williams briljerer også her med feilfritt skrivespråk og observasjoner som er enkle å relatere til. Jeg anbefaler absolutt alle som likte Stoner til å prøve seg på Butcher's Crossing

Historien er satt på 1870-tallet, men til tross for dette synes jeg at det var enkelt å kjenne seg igjen i flere av hovedpersonens oppfattelser og opplevelser. For meg var det virkningsfullt at William Stoner var på samme alder i begynnelsen av historien som jeg er nå, men jeg tror refleksjonene i boken er enkle å leve seg inn i for de fleste. Alt i alt var dette en flott leseropplevelse!

----

Butcher's Crossing er på litt over 300 sider. Den passer for unge voksne og voksne, og for både menn og kvinner. 

4 kommentarer:

  1. Williams er en forfatter jeg har sett nevnt mange ganger i løpet av de siste årene, men selv har jeg ikke lest noe av ham. Kanskje jeg en dag drister meg til å lese Stoner, så får vi se om det gir mersmak. Ha en riktig god lørdagskveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg anbefaler å gi den et forsøk ja, Stoner var den beste boken jeg leste i fjor :) Ha en god helg videre!

      Slett
  2. Fikk denne anbefalt for litt siden, etter min lesing av Blodmeridianen. Det sies at McCarthy i sin tid ble inspirert av nettopp denne romanen. Selv er jeg en smule mettet på ville vesten akkurat nå, og skriver den enn så lenge bak øret. Tviler nemlig ikke på bokens kvaliteter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får ha den til gode til en annen gang! Ha en fin mandag :)

      Slett