Wednesday, 11 January 2017

Boktanker - Å gi opp på en bok


Det er for mange gode bøker i verden til å kaste bort tid på bøker jeg ikke liker - det er i alle fall min filosofi. Som fulltidsstudent på et krevende studie har jeg lite tid til å lese uansett (utenom pensumlesing), derfor er det viktig for meg at den tiden jeg har er kosetid.

Etter omtrent 100 sider av J.K. Rowlings The Casual Vacancy har jeg derfor gitt opp. Jeg liker ikke skrivestilen, og jeg liker ikke den gufne stemningen i boken. Jeg syns flere av karakterene er spennende, og jeg tror handlingen egentlig er god, men irritasjonen blir for stor til å fortsette likevel. Jeg har nå heller begynt på Butcher's Crossing, som etter bare 60 sider allerede har gjort meg betatt.

The Casual Vacancy var listet opp som min "bok med rødt omslag" for leseutfordringen 2017, men jeg har nå erstattet den med The Handmaid's Tale av Margaret Atwood. Jeg ble gjort oppmerksom på boken gjennom TV-serien som skal begynne i år, med blant annet skuespillerne Alexis Bledel og Elizabeth Moss, og vil lese boken før jeg ser TV-serien. Handlingen høres svært spennende ut, så jeg gleder meg til å lese den senere i år!

Håper alle har en fin onsdag!

Leser du alltid ut bøkene du begynner på? Hva leser du akkurat nå?






7 comments:

  1. Eg har prøvd The Casual Vacancy to gonger, både papir og lyd, men det fungerer ikkje. Det er som ein dårleg tv-serie som eg uten hemninger hadde skrudd av, så kvifor slite seg gjennom. Då er krimbøkene til Rowling mykje betre, skrevet under pseudonymet Robert Galbraith. Dei anbefaler eg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra det ikke bare er meg som mislikte The Casual Vacancy! Krimserien leste jeg i fjor, og de likte jeg kjempegodt. Håper det kommer flere snart!

      Delete
  2. Jeg har med tiden lært meg til at jeg kan legge bort bøker. Noen ganger plukker jeg opp bøkene igjen, og det fungerer, andre ganger var det bare ikke boka for meg. Det er så utrolig mange bøker som skrives, og har blitt skrevet, at jeg helst ikke vil bruke tid på bøker som ikke gir meg noe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt å høre - noen ganger får jeg litt dårlig samvittighet av å ikke lese ut bøker, men jeg tror man egentlig vinner på det. Takk for kommentar, Mari :)

      Delete
  3. Det tror jeg er ganske vanlig at vi bokbloggere får, jeg kjenner meg igjen når du skriver det.

    ReplyDelete
  4. Har hatt The Casual Vacancy på bokhylla i nærmere to år nå og er egentlig ikke fristet til å lese i det hele tat.... Det er en sånn bok de fleste leste bare fordi den er skrevet at Rowling, tror jeg. The Handmaid's Tale er en ypperlig erstatning imo! Personlig er jeg super Atwood-fan så er litt biased, men det er virkelig en fantastisk og skremmende bok. Gleder meg til å se TV-serien senere i år :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så glad jeg blir for at du sier The Handmaid's Tale er god! Gleder meg til å lese den nå :) Hvilke andre Atwood-bøker kan du anbefale?

      Delete