Sunday, 1 January 2017

Lesemål 2017

Godt nyttår alle lesere! Håper dere feiret med stil i natt!

Flere bloggere har skrevet oppsummeringsinnlegg for leseåret 2016, og diskutert hvilke av sine lesemål de fullførte. Siden bloggen min er ganske ny enda har jeg ikke noen lesemål å oppsummere, men jeg har flere mål for lesingen i 2017!

1. Fullføre Leseutfordringen 2017 
Jeg gleder meg veldig til å lese alle bøkene på den foreløpige listen jeg har satt opp. Flere av bøkene har jeg hatt lyst til å lese lenge!

2. Lese mer norsk krim
Jeg har siden jeg var omtrent elleve hovedsakelig lest engelske bøker, og jeg trives godt med det. Jeg tror imidlertid at ordforrådet mitt hadde hatt godt av litt flere norske bøker, så 2017 blir året for å bli bedre kjent med norsk krim. Tips gjerne om din norske krimfavoritt i kommentarfeltet!

Libraririe Galignani i Paris

3. Lese flere klassikere
Da jeg var 17 brukte jeg en sommer på å lese blant annet To Kill a Mockingbird, Pride and Prejudice, Lord of the Flies, Animal Farm, Brave New World og The Catcher in the Rye, og jeg har alltid vært glad for at jeg ofret litt tid til disse klassikerne. Det er imidlertid mange store bøker jeg enda ikke har lest, og jeg håper at jeg i 2017 får lest i alle fall tre-fire nye klassikere. Har du en klassiker å anbefale?

4. Besøke fine bokhandler på alle de stedene jeg skal besøke i 2017
Jeg har en del spennende reiser i 2017, blant annet til London, Bali og Edinburgh, og noe av det som er mest spennende med å se nye byer er å besøke den beste bokhandelen. Bildet over er fra bokhandelen Librairie Galignani i Paris, like i nærheten av Louvre-museet, der jeg alltid finner mange gode engelske bøker.

2017 blir et eventyr med reiser til nye steder, nye utfordringer, nye fag på skolen og mange fine bøker. Jeg ser frem til å begynne på året på ordentlig!

Hva er dine lesemål for 2017?

8 comments:

  1. Godt nyttår!

    Av norske krimforfattere anbefaler eg Jørn Lier Horst. Han har elleve bøker i ein serie om William Wisting, og eg anbefaler (med min kronologiske hjerne) å lese dei i rekkefølge. Eg skriver gjerne opp rekkefølgen for deg ;-) Svenske krimforfattere kjem fort på norsk dei og, og då anbefaler eg Camilla Läckberg. I rekkefølge med ho og ;-)

    Utan at eg veit kva du har lest av klassikere utanom dei du nemner i innlegget anbefaler eg Persuasion (Jane Austen), North and South (Elizabeth Gaskell), Anna Karenina (Leo Tolstoy), The Scarlet Letter (Nathaniel Hawthorne), Ethan Frome (Edith Wharton), Jane Eyre (Charlotte Brontë), The Tenant of Wildfell Hall (Anne Brontë).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk for at du tar deg tid til å skrive ned så mange gode boktips!

      Jørn Lier Horst anbefales jo av mange, så det kan godt hende jeg begynner med han! Ellers har jeg ikke lest noen av klassikerne du anbefaler, men Anna Karenina er klar i bokhyllen for leseutfordringen 2017 :)

      Takk for kommentar Elida, riktig godt nyttår!

      Delete
    2. Det var dei eg kom på i farten. Hadde eg toke ein tur i bokhylla eller på Goodreads hadde du blitt oversvømt ;-) Gløymde jo Dickens (fy skam)! Mine favoritter er Our Mutual Friend og Little Dorritt.

      Delete
    3. Haha, tusen takk igjen! Nå blir det mange nye bøker på "to read"-hyllen min på Goodreads ;)

      Delete
  2. Jeg leste nesten utelukkende litteratur på engelsk før jeg begynte å blogge. Ettersom årene har gått har jeg stadig blitt flinkere til å oppdage at det finnes masser av god, norsk litteratur. I tillegg er det veldig fint å kunne få være med å løfte fram god norsk litteratur gjennom bokbloggerprisen :) Det er inspirerende.

    Av norsk krim så liker jeg veldig godt bøkene til Asle Skredderberget, de er ikke så kjente som de fortjener. Det er bøker som er tankevekkende og aktuell i tillegg til å være spennende, I love it. Det har kommet ut to bøker i serien, på Gyldendal mener jeg å huske, Metallmyk og Smertehimmel. Hovedpersonen er den norsk-italienske etterforskeren Milo, en forfriskende edru fyr i motesetning til mange av sine fiktive kolleger.

    Siden du selv er inne på krim, så finnes det jo en mesterlig klassisk krimserie, Sherlock bøkene til Sir Arthur Conan Doyle har tålt tidens tann godt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asle Skredderberget har jeg ikke hørt om nei, men han får jeg sjekke ut! Jeg kan heller ikke huske å ha lest noen av Sherlock Holmes-bøkene, selv om jeg har sett utallige filmatiseringer, så det var også et godt tips :)

      Jeg er også enig i at det er fint å kunne løfte frem god norsk litteratur - det er lett å glemme bort det norske, for det er en overflod av spennende engelske bøker og forfattere. Men jeg håper å kunne bidra til oppmerksomhet rundt norske bøker også etter hvert.

      Takk for kommentar, god mandag!

      Delete
  3. Bare hyggelig, fortsatt god mandag til deg :) Gleder meg til å følge bloggen din videre.

    ReplyDelete