søndag 8. januar 2017

Smakebit på søndag - The Casual Vacancy

Nok en søndag, og jeg er tilbake i svømme-på-Studentsenteret-og-drikke-te-på-Starbucks-rutinen. Det er godt å roe litt ned på søndager, spesielt i dag, da forelesninger og skolegreier begynner på igjen i morgen. I dag skal jeg få litt kontroll på den kommende uken, lese litt og nyte en god Chai-te. 


Etter nyttår begynte jeg på The Casual Vacancy av J.K. Rowling, som også er på listen min for årets leseutfordring. Denne boken har betydelig lavere vurdering på Goodreads enn alle de andre bøkene av Rowling, men jeg føler det er på tide at jeg gir den en sjanse likevel. Jeg mistenker at de lave vurderingene delvis påvirkes av at lesere forventer noe annet av forfatteren, og at man er motvillig til å la henne "gå videre" fra de elskede Harry Potter-bøkene.

I dag vil jeg dele en smakebit fra The Casual Vacancy, der sykepleier Ruth Price forteller sin ektemann, Simon, og to tenåringssønner, Paul og Andrew, om Barry Fairbrothers død. 


"No warning signs or anything?" asked Simon, as Paul dragged the brush through the thick mop of his hair. 
"He'd had a bad headache for a couple of days, apparently."
"Ah," said Simon, chewing toast. "And he ignored it?"
"Oh yes, he didn't think anything of it:"
Simon swallowed.
"Goes to show, doesn't it?" he said portentously. "Got to watch yourself."
That's wise, thought Andrew, with furious contempt; that's profound. So it was Barry Fairbrother's own fault his brain had burst open. You self-satisfied fucker, Andrew told his father, loudly, inside his own head. 
Jeg er spent på hvordan denne boken utvikler seg, men jeg synes allerede at jeg har blitt introdusert til en rekke fargerike karakterer. Én av de tingene Rowling er god på er jo å ha interessante karaktergallerier, så forhåpentligvis bidrar dette til at boken blir god.

Har du lest The Casual Vacancy? Hva har du lest så langt i 2017?

God søndag!

29 kommentarer:

  1. Den har jag läst och tyckte inte alls om den, faktiskt så tyckte jag nästan illa om den här boken. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, det er mange som er enige med deg! Jeg får se hva jeg synes når jeg har lest litt mer, ha en god søndag!

      Slett
  2. Den här boken har jag läst på svenska. En sorglig berättelse. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, god søndag! :)

      Slett
  3. Eg er ikkje imot at Rowling går vekk frå Harry Potter, men eg har prøvd denne boka både i papir og lyd, og det fungerer absolutt ikkje. Eg har derimot høyrt Galbraith-bøkene hennar, og det er bra saker! God søndag, og lykke til med skolestart i morgon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er visst det som er den mest populære meningen om The Casual Vacancy! Får se hva jeg synes når jeg kommer litt lenger. Cormoran Strike-serien liker jeg og veldig godt! Gleder meg til filmatiseringen :)

      Slett
  4. Jag har lyssnat på den, på svenska, det var inte min kopp te. Håller mig till Harry Potter serien som jag lyssnat på några delar av, suveränt upplästa av Stephen Fry. Det påminner mig om att jag har några delar kvar att lyssna på ;) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det viser seg at det er mange som ikke liker denne! Jeg får se hva jeg synes når jeg kommer litt lenger inn i boken. Kos deg med Harry Potter, og god søndag! :)

      Slett
  5. har endast lyssnat på någon Harry Potter - titel i uppläsning av Stephen Fry. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Harry Potter er alltid bra! Ha en god søndag :)

      Slett
  6. Harry Potter är ju i en klass för sig. Läste the casual vacancy för några år sedan, och tyckte ändå att den var rätt bra, om än betydligt mörkare än vad jag hade förväntat mig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jeg også liker den, det er litt tidlig å vite enda. Takk for kommentar, og god søndag! :)

      Slett
  7. Den här har jag stående i hyllan, någon gång ska den läsas :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får begge håpe den er god! Takk for kommentar, og god søndag :)

      Slett
  8. Dette er en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese, men jeg har ikke kommet så langt enda. Akkurat nå har jeg vært mer opptatt med å lese serien hennes som hun har utgitt ut Robert Galbraith.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og har tenkt på denne lenge, og nå passet det så godt siden jeg trengte en bok med rødt omslag til leseutfordringen! :) Cormoran Strike-serien liker jeg veldig godt, kose deg med de, og god søndag :)

      Slett
  9. Jag insåg häromdagen att den där boken står i vår bokhylla ;) Jag skall hålla utkik efter vad du tyckte om den, så kanske jag läser den sedan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar! Ja, jeg håper virkelig at jeg liker den, men det er jo så mange som sier at den ikke er så god. Ha en fin søndag!

      Slett
  10. Tack för smakbiten. Den här har jag funderat på men inte kommit till skott med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker den om du leser den en gang, god søndag! :)

      Slett
  11. Tack för smakbiten. Den där boken har stått i bokhyllan och väntat ett bra tag. Borde läsa den snart.

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten. Inte läst något av J.K. Rowling, inte ens HP, vilket ju egentligen nästan hör till allmänbildningen att ha gjort. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, da har du noe å glede deg til om du én dag bestemmer deg for å prøve! God mandag :)

      Slett
  13. Tyckte mycket om den här, men det tog ett tag innan jag kom in i den och förstod hur alla dessa personer hängde ihop. Finns dessutom en riktigt bra filmatisering (miniserie) på Hbo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje jeg prøver tv-serien en gang og :) God mandag!

      Slett
  14. Jag tyckte inte att den var så bra men jag hade nog för höga förväntningar tror jag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Forventninger kan ha mye å si :) God mandag!

      Slett
  15. Jeg begynte såvidt på denne boka for noen år tilbake, men den ble lagt tilside til fordel for noe annet. En vakker dag så skal jeg lese den.

    SvarSlett