Sunday, 15 January 2017

Smakebit på søndag - Catch-22

God søndag!

Årets første studieuke er over, og det er en uke som alltid er preget av en vindusshopping-følelse. Ingen på skolen har helt bestemt seg for hvilke fag de har tenkt å ta, så alle går på introduksjonsforelesninger og prøver å kartlegge hva medstudenter har hørt om kursenes vanskelighetsgrad, forelesere og eksamensform. Jeg har heldigvis fått plass på to kurs jeg har ønsket meg å ta, og gleder meg til spennende ny kunnskap og nye utfordringer dette semesteret.

I år har jeg som mål å lese flere klassikere, og Catch-22 er en bok jeg ofte har sett på i bokhandelen og tenkt på at jeg burde lese. Nå har jeg endelig (så vidt) fått begynt på den, og jeg syns allerede det er en bok med et forfriskende, krydret språk som kan bli svært morsom!


I dag vil jeg dele en smakebit fra noen av de første sidene i boken (for jeg har ikke kommet lenger selv), der Yossarian, som har bestemt seg for å tilbringe resten av krigen på sykehuset, forteller om hvordan han sensorerer de utgående brevene til andre soldater.

After the first day he had no curiosity at all. To break the monotony he invented games. Death to all modifiers, he declared one day, and out of every letter that passed through his hands went every adverb and every adjective. The next day he made war on articles. He reached a much higher plane of creativity the following day when he blacked out everything in the letters but a, an and the. That erected more dynamic intralinear tensions, he felt, and in just about every case left a message far more universal. Soon he was proscribing parts of salutations and signatures and leaving text untouched. One time he blacked out all but the salutation "Dear Mary" from a letter, and at the bottom he wrote, "I yearn for you tragically. R. O. Shipman, Chaplain, U.S. Army." R. O. Shipman was the group chaplain's name.

Har du lest Catch-22?

23 comments:

  1. Läste den för flera decennier sedan och tänker fortfarande på den ibland :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lover bra! Takk for kommentar, god søndag :)

      Delete
  2. Jag funderar på att läsa om den för jag var nog för ung när jag läste den. Tror att jag skulle få ut mer av läsningen idag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tenker jeg og med en del bøker. Noen bøker må man liksom være moden nok til å forstå. God søndag!

      Delete
  3. Blir så glad når jeg ser andre leser Catch22. Det er virkelig min alltime favorittbok. Tror også det er den boka jeg har lest flest ganger, både på norsk og engelsk, og som høytlesing. Begynner man først og sitere er det umulig å stoppe. (Den er også fantastisk oversatt).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nå gleder jeg meg enda mer til å fortsette på den! Takk for kommentar, god søndag :)

      Delete
  4. Tack för smakebiten, den står i min bokhylla oläst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håper du liker den når du leser den en gang! God søndag :)

      Delete
  5. Tack för smakbiten. Den läste jag för ett par år sedan, och även om det inte var min typ av bok så är jag glad att jag läst en sådan klassiker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håper jeg liker den godt i alle fall :) Takk for kommentar, god søndag!

      Delete
  6. Inte läst, så tack för tips och smakebiten! :)

    ReplyDelete
  7. Jag har inte läst denna men den står på min klassiker-läslista....Tack för smakbiten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håper du liker den når du leser den! God søndag :)

      Delete
  8. Replies
    1. Godt å høre! Gleder meg til å fortsette med den, god søndag :)

      Delete
  9. jag har läst den för länge sedan och tror att jag även sett filmen. men det vore dags för omläsning. tack för påminnelsen och smakebiten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanskje jeg må se filmen etter jeg har lest boken. Takk for kommentar, og god søndag :)

      Delete
  10. Takk for smakebiten og at du minner meg på at Catch-22 er en sånn bok jeg alltid tenker jeg burde lese men så alltid glemmer igjen! :)

    -Victoria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er litt samme for meg med Catch-22, jeg har hele tiden glemt den bort! Kos deg med den når du en gang leser den! :)

      Delete
  11. Den här har jag också tänkt att jag ska läsa. Någon gång ... Tack för smakbiten!

    ReplyDelete