Monday, 27 February 2017

24 år, 24 gode bøker

I dag fyller jeg 24 år! Er jeg voksen enda?



Det passer i alle fall godt med en liste over 24 bøker jeg er veldig glad i. De er ikke rangert etter hvor godt jeg likte dem; de er bare 24 bøker som gjorde sterkt inntrykk på en eller annen måte da jeg leste dem.

1. The Secret History, Donna Tartt
Denne anbefales for alle! En god og tjukk godtepose av en roman.

2. Beauty, Robin McKinley
En "Skjønnheten og udyret"-fortelling, utrolig vakkert fortalt. En av mine absolutte favoritter.

3. Old Magic, Marianne Curley
En av favorittbøkene mine da jeg var tenåring. Tidsreise, historie, en gammel forbannelse og romanse... og jeg leser den gjerne igjen i voksen alder!



4. The Book Thief, Markus Zusak
Jeg gråt like mye av filmen som jeg gjorde av boken. Nydelig og hjemsøkende historie.

Sophie Nélisse som Liesel i filmen fra 2013


5. Ender's Game, Orson Scott Card
Det er svært sjelden jeg har lest Science Fiction, men bok én og to i Ender-serien er strålende gode. Mitt råd er å styre unna resten av serien. Men se filmen!

Asa Butterfly som Ender i filmen fra 2013


6. My Sister's Keeper, Jodi Picoult

7. American Gods, Neil Gaiman
TV-serien basert på denne boken kommer i år, og jeg gleder meg sånn!

8. Slam, Nick Hornby



9. Shopaholic-serien, Sophie Kinsella
Jeg jukser litt og setter hele serier sammen, så får jeg plass til flere bøker på listen. Shopaholic-serien er en guilty pleasure for meg. Hysterisk morsomme og med akkurat gode nok plott til å holde interessen oppe. Og filmen er god!

Filmen basert på Shopaholic-bøkene av Sophie Kinsella

10. Harry Potter-serien, J.K. Rowling
Om listen var rangert som viktigst-til-mindre-viktig måtte Harry Potter vært øverst, selv om det er svært lite originalt. Men serien definerte barndommen min, og er en viktig grunn til at jeg ble så glad i å lese som jeg er!

The Golden Trio <3

11. The Pillars of the Earth, Ken Follet
Dette var en av de første "voksenbøkene" jeg leste. Både boken og TV-serien er utrolig gode!

12. Outlander, Diana Gabaldon
Samme sommeren som jeg leste The Pillars of the Earth leste jeg også de første tre bøkene i Outlander-serien. Nå er dette også en storslått TV-serie med talentfulle skuespillere i hovedrollene, og sesong tre kommer senere i år!

Fra TV-serien Outlander

13. Anne Franks Dagbok, Anne Frank
Da jeg var 12 år reiste familien på biltur i Europa, og turen gikk innom Amsterdam og Anne Frank-huset. Jeg leste boken på veien, så besøket gjorde stort inntrykk den gangen. Denne boken må jo egentlig bare leses av alle!



14. Station Eleven + Last Night in Montreal + The Lola Quartet, Emily St. John Mandel
Emily St. John Mandel er ikke veldig kjent, men hun er virkelig talentfull. Hun skriver bøker som er både poetiske og treffende. Den absolutte favoritten er Station Eleven, men Last Night in Montreal og The Lola Quartet er også formidable.


15. Bli hvis du kan. Reis hvis du må., Helga Flatland

16. The Night Circus, Erin Morgenstern
Denne boken er rett og slett bare magisk!

17. Mr. Penumbra's 24 Hour Bookstore, Robin Sloan



18. Is Everyone Hanging Out Without Me?, Mindy Kaling

19. Eleanor & Park, Rainbow Rowell

20. The Humans, Matt Haig



21. Cormoran Strike-serien, Robert Galbraith (J.K. Rowling)
Også denne kommer som TV-serie i år!

Gleder meg!

22. Carry On, Rainbow Rowell
Denne har jeg også anmeldt her på bloggen. En overraskende god ungdomsbok!

23. Why Not Me?, Mindy Kaling

24. Of Mice and Men, John Steinbeck


Håper alle har hatt en helt ok mandag! Jeg skal feire med kake med familien og kjæresten, og lade opp til en travel tirsdag på skolen. 

Har du lest noen av disse, eller kunne du tenke deg å lese dem?

6 comments:

  1. Det som er så fint med å ha blitt høggammal er at man kan svare "Næsj, du er da praktisk talt bare barnet enda" til 24åringer... Men én ting skal du jaggu ha: En stor gratulasjon:-D

    Fin liste, her er det mye bra. Digger at du fremsnakker The Night Circus. Den er helt magisk :-)

    ReplyDelete
  2. The Night Circus er utrolig, tror jeg kommer til å lese den om og om igjen. Takk for gratulasjon, og ha en fin uke! :)

    ReplyDelete
  3. Oi, vi har veldig lik boksmak ser det ut som! Har lest en hel del av disse :D Gratulerer med dagen litt på etterskudd :)

    ReplyDelete
  4. Gratulerer med dagen på etterskudd :) Liker godt å lese slike lister. Harry Potter er en stor favoritt her også, synes også Strike-serien er god!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk! Ja, det eneste fra J.K. Rowling som ikke har falt i smak er egentlig "The Casual Vacancy", som jeg ikke klarte å fullføre. Harry Potter kommer nok alltid til å ha en helt spesiell betydning for meg :) God helg!

      Delete