Anmeldelse: Carry On

Forlag: Macmillan
Terningkast: 5

----

"You have to pretend you get an endgame. You have to carry on like you will; otherwise, you can't carry on at all."

"Just when you think you're having a scene without Simon, he drops in to remind you that everyone else is a supporting character in his catastrophe."

"I think I might kiss him. He's right here. An his lips are hanging open (mouth breather) and his eyes are alive, alive, alive."

Simon Snow er en 17 år gammel foreldreløs trollmann som vokste opp blant vanlige mennesker. Han går på en magisk skole i Storbritannia og har et nært forhold til rektoren på skolen, som også er en slags farsfigur og mentor for ham. Han har vært gjennom en rekke prøvelser og har hatt mange farlige eventyr med sine to bestevenner gjennom årene på trolldomsskolen. Høres det kjent ut??

Jeg var til å begynne med utrolig forvirret over de tydelige likhetstrekkene til Harry Potter i denne boken, men, som jeg forstod etter hvert, var det ikke tilfeldig: i en av Rainbow Rowells andre bøker, Fangirl, er Simon Snow-serien et verdensomspennende fenomen, som hovedkarakteren er besatt av. Carry On oppstod av Rowells ønske om å få tilbringe litt mer tid med Simon Snow og hans venner i deres siste år på den magiske skolen, og få en slags avslutning. Og selv om det er noen likhetstrekk til Harry Potter-serien står Carry On stødig på egne ben!

Jeg var svært skeptisk før jeg begynte å lese Carry On: jeg syntes tittelen var litt dårlig, omslaget så litt teit ut, og den romantiske novellen jeg leste av Rowell før jul var egentlig litt skuffende. Heldigvis ble jeg svært positivt overrasket. Boken er godt skrevet, med troverdige karakterer og et rikt univers. Jeg elsket også at Rowell skildret en sunn, klisjéfri LHBT-romanse, for det føles fortsatt som mangelvare i litteraturen.

Boken er egentlig en ungdomsbok, men jeg tror definitivt mange voksne kan like boken - det gjorde i alle fall jeg. En perfekt "chosen one"/fantasy/romantisk roman!

Har du lest noe av Rainbow Rowell?