Saturday, 25 February 2017

Anmeldelse: Velkommen til Amerika


Velkommen til Amerika av Linda Boström Knausgård
Forlag: Forlaget Oktober
Terningkast: 3


Jeg hadde vært en glad type, sa mamma. Du var alltid glad. Det er du ikke lenger. Hvis du bare kunne si hvorfor. Jeg kan ikke si noe. Jeg vet bare at jeg verken er glad eller lei meg. 

Er det ikke nok nå? Hvor lenge skal du holde på? 
Til jeg dør, kunne jeg ha sagt til henne. Jeg kunne ha fortalt alt. 




Jeg hadde store forventninger til Velkommen til Amerika, siden jeg likte så godt Helioskatastrofen, men jeg må egentlig si at jeg ble litt skuffet. Det er en svært poetisk bok, noe Helioskatastrofen også var, men jeg ble ikke på noen måte like fenget av Velkommen til Amerika som jeg hadde håpet. Hele leseropplevelsen ble litt meh, og jeg kjedet meg mer enn jeg gledet meg over boken.

Men, mange andre liker denne godt, så kanskje det bare er meg!

Det er en melankolsk bok som handler om noe trist og komplisert, og det er absolutt ingenting å utsette på Knausgårds skrivespråk. Også karakterene er godt gjennomførte, de er troverdige og hjemsøkende. Dette var rett og slett bare ikke boken for meg!

Ta en titt på Rose-Marie sin anmeldelse, hun likte boken svært godt!

Har du lest noen av Linda Boström Knausgård sine bøker?

3 comments:

  1. Jeg ser at vi har hatt litt forskjellig opplevelse av denne boka. Sånn er det noen ganger.

    Selv opplevde jeg at boka vokste etter at jeg hadde lest boka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, heldigvis mener vi ikke det samme alle sammen! :) Men vi får se, kanskje jeg liker boken bedre når det har gått litt tid.

      Ha en flott helg! :)

      Delete