Sunday, 19 February 2017

Smakebit på søndag - The Handmaid's Tale

God morgen!

Jeg jukser litt i dag og deler en smakebit fra boken jeg leste ut i går, The Handmaid's Tale av Margaret Atwood.

Offred (Of-Fred) er handmaid i republikken Gilead. Hennes rolle i det kvinneundertrykkende nye styringsregime er å opptre som surrogat for et gift par som ikke kan få barn selv, og det er kun dét som er helles rolle i den nye verden. Smakebiten jeg skal dele i dag er fra side 222 i boken, der The Commander (han hun prøver å få barn for) og Offred snakker om hvordan ting har blitt.


Come on, he says. How things have worked out.
I hold myself very still. I try to empty my mind. I think about the sky, at night, when there's no moon. I have no opinion, I say.
He sighs, relaxes his hands, but leaves them on my shoulders. He knows what I think, all right.
You can't make an omelette without breaking eggs, is what he says. We thought we could do better.
Better? I say, in a small voice. How can he think this is better?
Better never means better for everyone, he says. It always means worse, for some. 

Nå gleder jeg meg skikkelig til TV-serien som kommer i år, der Elizabeth Moss spiller hovedrollen som Offred!



Besøk Flukten fra virkeligheten for flere smakebiter hver søndag!

Har du lest The Handmaid's Tale?

16 comments:

  1. Är riktigt sugen på att läsa The Handmaid's tale! Tack för smakebiten!

    ReplyDelete
  2. Jag har funderat på att läsa denna, men jag vet inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg likte den godt! Ingen bøker er perfekte selvfølgelig, men jeg syns denne var veldig godt gjennomført. Da jeg var ferdig skulle jeg ønske den var mye lenger! God søndag!

      Delete
  3. Tack för smakebiten, denna har jag inte läst.

    ReplyDelete
  4. En av mina favoritböcker. Blev himla glad när du skrev att den ska filmas :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da kan du jo virkelig glede deg! God søndag :)

      Delete
  5. Har inte läst den, men tilltalades av smakbiten. Tack för den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra! Kos deg med den når du leser den :) God søndag!

      Delete
  6. Har inte läst den här men är sugen på att läsa lite mer av Atwood då jag bara läst två böcker av henne tidigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dette er den første jeg har lest av henne faktisk. Håper du liker den også, god søndag :)

      Delete
  7. Takk for smakebiten.Jeg velger nesten aldri å lese på engelsk, men burde nok prioritere det av og til.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Denne er i alle fall ikke tunglest på engelsk, så den er nok verdt et forsøk :) Ha en fin uke!

      Delete
  8. har läst en hel del av Atwood, men inte denna. tack för smakebiten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håper du liker denne også, om du leser den! Ha en fin uke :)

      Delete