lørdag 18. mars 2017

Anmeldelse: Norse Mythology


Norse Mythology av Neil Gaiman
Terningkast: 4

"The Norse myths are the myths of a chilly place, with long, long winter nights and endless summer days, myths of a people who did not entirely trust or even like their gods, although they respected and feared them."

"This will be the age of cruel winds, the age of people who become as wolves, who prey upon each other, who are no better than wild beasts. Twilight will come to the world, and the places where the humans live will fall into ruins, flaming briefly, then crashing down and crumbling into ash and devastation."



Norse Mythology er fortellingen av norrøne mytene om Loke, Tor, Odin, Freya, Balder og de andre gudene. Neil Gaiman forteller historiene med en litt ny vri, og skildrer god og passende dialog mellom de kjente figurene, men holder historiene som de er. Vi som hadde om norrøn mytologi på skolen finner ikke noe nytt i Norse Mythology, men det er et fint gjensyn.

----

Jeg gledet meg til Norse Mythology, både fordi jeg liker alt jeg hittil har lest av Gaiman, og fordi jeg husker at jeg likte godt å lære om norrøn mytologi som barn. Boken er godt skrevet, historiene satt sammen på en fin måte, og jeg koste meg stort sett med den.

Jeg gir likevel ikke boken mer enn terningkast 4. Det var en god bok, men ikke mer. Jeg ble ikke overveldet av historiene eller av fortellermåten, og i noen små perioder kjedet jeg meg faktisk litt. Det er sikkert fordi jeg allerede kan noen av historiene så godt, og fordi jeg kanskje forventet at forfatteren kanskje ville fornye eller vri på historiene litt. Med andre forventninger, og kanskje mindre kjennskap til de originale fortellingene, tror jeg ikke man kan kjede seg med denne boken.

Alt i alt en god bok, men den nådde ikke toppen av listen for meg. Den anbefales om du vil ha et gjensyn med de norrøne mytene.

Har du lest denne?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar