Wednesday, 22 March 2017

Anmeldelse: Scrappy Little Nobody


Scrappy Little Nobody av Anna Kendrick
Terningkast: 5

"I gave up being Nice. I started putting more value on other qualities instead: passion, bravery, intelligence, practicality, humor, patience, fairness, sensitivity."

"Some dudes like to say that men have the instict to spread their seed, while women are supposed to protect their reproductive organs from everything but the best sperm for the strongest potential offspring. By that logic every woman in the world should be saving herself for Dwayne "The Rock" Johnson and never let any of you shitheads touch her. Seriously, you guys should stop using that argument." 



Scrappy Little Nobody er en samling underholdende essays av Anna Kendrick, kjent fra TwilightPitch Perfect og Into The Woods. Hun forteller om karrieren sin, om kjærlighetslivet, om familien og om å være "the world's most reluctant adult".

----

Jeg DIGGER Anna Kendrick, og har gledet meg til å lese Scrappy Little Nobody siden jeg kjøpte den i Amsterdam i desember. Den skuffet heldigvis ikke! Selv om Kendrick lever i en helt annen verden enn meg, relaterte jeg til mange tankene og opplevelsene hennes. Hun skildrer det å være ung, overmodig og samtidig livredd helt perfekt. For meg, som er noen år yngre enn henne, er det deilig å høre at de tingene jeg bekymrer meg for nå, ikke kommer til å være så viktige når jeg fyller 30. 

Kenrick inkluderer et eget kapittel om Twilight-filmene, som var interessant, og forteller også mye om barndommen og om det å flytte fra familien for å oppfylle drømmen om å bli skuespiller i stede for å ta høyere utdanning. Kendrick er skarp, morsom, søt, ærlig og alvorlig (i blant), og hvert eneste kapittel tilbyr en ny humoristisk vending, tankefull diskusjon og lærdom. 

Jeg anbefaler Scrappy Little Nobody til alle, og jeg tror alle unge kvinner har spesielt godt av å lese denne boken. Boken er lettlest men innholdsrik, skarp men omtenksom, og jeg kommer til å huske den godt lenge.

No comments:

Post a Comment