tirsdag 14. mars 2017

Edinburgh

En kjempefin tur til Edinburgh er gjennomført!


Det ble både shopping og sightseeing i løpet av de to dagene vi tilbrakte i Edinburgh, og turen gikk selvfølgelig innom Waterstones! Enormt utvalg av alle slags bøker, egen kafé, life-sized utklipp av Eddie Redmayne som Newt Scamander... hva mer kan man ønske seg??





Vi besøkte også kirkegården Greyfriars, der J.K. Rowling fant inspirasjon mange av navnene til Harry Potter-karakterene. Faktisk besøkte vi kirkegården to ganger: først midt på natten den dagen vi kom, noe som var akkurat passe skummelt, og igjen lørdag ettermiddag. Senere fant vi ut at Greyfriars omtales som den mest hjemsøkte kirkegården i Skottland!


Vi fant Moody og McGonagall, og, aller viktigst, graven til Voldemort selv! Eller, nesten da. På bildet over er graven til Thomas Riddell (gravsteinen til venstre), som døde i 1806. J.K. Rowling pleide visst å vandre rundt på kirkegården, og kun fem minutter unna ligger The Elephant House, der hun skrev store deler av de første Harry Potter-bøkene. Der var det laaang kø, så vi tok et kjapt bilde fra utsiden og gikk videre for å spise et annet sted.

Utenfor The Elephant House

Jeg kjøpte ikke like mange bøker som Elisabeth gjorde da hun var i Edinburgh (38 bøker!) (se innlegget hennes om hvilke bokbutikker hun besøkte i Edinburgh, der er det mange gode tips!), og jeg kjøpte langt færre enn jeg pleier å gjøre når jeg er på tur. Men, de fire jeg kjøpte har jeg hatt lyst til å lese lenge!


The Radleys - Matt Haig
Jeg leste The Humans av Matt Haig for en stund tilbake, og det er en virkelig fin bok om et romvesen som kommer til jorden og prøver å forstå hvorfor mennesker gjør som de gjør. The Radleys handler visst om en vampyrfamilie, og jeg gleder meg til å lese den!

The Singer's Gun - Emily St. John Mandel
Jeg har flere ganger blogget om hvor fantastisk jeg syns Emily St. John Mandel sine bøker er, og dette er den eneste av hennes bøker jeg ikke har lest. Jeg gleder meg til å lese den, men gruer også litt - etter å ha lest denne har jeg lest alle romanene hun har gitt ut. 

Fangirl - Rainbow Rowell
Denne har jeg allerede lest ut, og jeg likte den kjempegodt! Selv om det er en ungdomsbok! Anbefales! Og, om du liker denne, husk å lese Carry On.

The Life and Death of Sophie Stark - Anna North
Dette er en bok jeg ofte har sett i bokhandler. Jeg kjøpte den endelig, og gleder meg til å finne ut om den er så godt som jeg har hørt. 

Jeg er fornøyd de nye innkjøpene, selv om det er mye færre enn jeg vanligvis kjøper på ferie. Jeg prøver å begrense hvor mange bøker jeg kjøper, og heller lese det jeg allerede har i bokhyllen for tiden. Jeg skal bo borte fra Bergen fra juli til desember i år, og da er det litt godt å redusere antall eiendeler! 

God tirsdag!

Har du lest noen av bøkene jeg kjøpte i Edinburg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar