Monday, 24 April 2017

Anmeldelse: All I Know Now


All I Know Now av Carrie Hope Fletcher
Terningkast: 4



"People are people. Ever changing, complicated and wonderfully layered."



"Things haven't always been this bad, therefore they won't always be this bad."






Skuespiller, sanger og Youtube-personlighet Carrie Hope Fletcher deler i All I Know Now opplevelser og lærdommer fra barndommen og tenårene. Hun diskuterer kjærester, foreldre, kroppspress, lykke og vennskap med en vennlig og nær tone.

----

Med tanke på at All I Know Now er på under 320 sider, har stor tekst og flere blanke sider mellom de mange kapitlene, brukte jeg veldig lang tid på å lese den ferdig. Men det har ingenting å gjøre med kvaliteten på boken: jeg syns rådene Carrie gir er gode og godt argumentert for, og hun dekker en mengde viktige temaer på en elegant og vennskapelig måte. 

Boken er skrevet for de som er i tenårene, og mens mange av situasjonene Carrie skildrer er veldig gjenkjennelige er ikke rådene hennes ment for meg. Carrie gir i All I Know Now råd til hvordan man skal takle vanskelige sosiale situasjoner, usikkerhet knyttet til seg selv, andre og en forvirrende verden på en smart og elegant måte. Jeg sier meg enig i det forfatter Andrew Kaufman har sagt om All I Know Now: "This is a best friend in book form.", og hadde nok hatt god bruk for en bok som denne da jeg selv var 13-14 år gammel. 

----

Jeg anbefaler boken både for gutter og jenter i tenårene, men siden boken foreløpig ikke er oversatt til norsk må leseren kunne engelsk. Den er imidlertid lettlest og gøy å lese, så jeg kan tenke meg at det er uproblematisk for de fleste!

No comments:

Post a Comment