mandag 10. april 2017

Anmeldelse: Naturmannen og jeg


Naturmannen og jeg av Lene Julsen
Terningkast: 6

Jeg biter i meg kommentaren om at å kjøpe en tynn, liten drittdunpose til fire tusen spenn, det er liksom greit, men at jeg kjøper mangosmoothie og iskaffe med dobbel espressoshot på Åpent Bakeri, det er helt unødvendig. 

Jeg bare lurer: Hvorfor er det slik at menn skal mene noe om alt? Hvorfor vet de ikke når nok er nok? Hører du at jeg mener noe om hvilken fiskestang du skal ha med deg på Finnmarksvidda? Om du skal ha med den eller den sluken? De eller de støvlene? Nei, nettopp. 



Jeg var så heldig å få tilsendt et eksemplar av Naturmannen og jeg av Cappelen Damm, og har storkost meg med den i helgen. Boken er Lene Julsens vittige og velformulerte beskrivelse av å elske og leve sammen med noen som har hodet i en helt annen verden enn hun selv har. Gjennom boken viser Julsen hvordan hun blir vant med og lærer seg å akseptere Naturmannens unike tilbøyeligheter.

----

Jeg hadde ikke på forhånd noe forhold til Lene Julsen som skribent, men fra første side var jeg overbevist. Hun skriver ærlig og upyntet, men presterer likevel å fortelle historien om samlivet med Naturmannen og alle utfordringene det har ført til på en varm og kjærlig måte. Jeg lo høyt flere ganger, men ble også rørt av Julsens beskrivelse av de vanskelige tankene og følelsene hun hadde under graviditeten og etter fødselen av datteren. Kombinasjonen av det hysterisk morsomme og det alvorlige, samt et plettfritt skrivespråk, gjorde boken til en sekser for meg.

Jeg anbefaler boken til både kvinner og menn, og til både unge og voksne. Jeg håper Lene Julsen skriver flere bøker, for jeg er fan!

Har du lest Naturmannen og jeg enda?

3 kommentarer:

  1. Denne boka høres veldig morsom ut! Denne havner på to-read lista :D

    SvarSlett
  2. Helt enig! Bra anmeldelse av en super bok �� Lene skriver så utrolig bra! Boken anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett