tirsdag 25. april 2017

Book Buying Tag

Det har stagnert litt både på boklesing og bokblogging de siste ukene, og jeg skylder på travel studietid og en dermed litt flagrende konsentrasjon. Og det er synd, for jeg elsker å lese, og blogging er kjekt!

For å motivere meg selv til å blogge litt har jeg kopiert "the book buying tag" fra Elida. Bli gjerne med du og, og kommenter under så jeg kan lese dine svar!

----

Hvor kjøper du bøker?
Jeg kjøper mest bøker når jeg er på ferie. Det er alltid en så fin opplevelse å gå inn på en bokbutikk med enormt utvalg, og bare vandre der så lenge man vil, og finne både det man har planlagt å kjøpe og utforske de lange, høye hyllene av ukjente forfattere. Og det blir en fin liten bonus når man skal på tur, hvis man har spart seg litt en stund!

Bokshopping i Amsterdam i desember

Forhåndsbestiller du bøker? Hvis ja, gjør du det i butikk eller på nett?

Om jeg en sjelden gang forhåndsbestiller bøker gjør jeg det på nett. Veldig veldig sjelden det skjer.

Hvor mange bøker kjøper du i gjennomsnitt per måned?
Nå for tiden, helst null! Før kjøpte jeg gjerne 4-8 nye bøker per måned.

Benytter du ditt lokale bibliotek? Hvis ja, hvor mange bøker låner du av gangen?
Ja, spesielt nå som jeg ikke kjøper bøker. Jeg pleier å finne bøkene på bibliotekets nettsider og reservere dem, gjerne et par av gangen, og så henter jeg dem på vei hjem fra skolen når jeg har tid. Og har jeg ekstra tid vandrer jeg litt i bokhyllene for å se om jeg finner en bonusbok!

Hva er din mening om bibliotekbøker?
Jeg er veldig glad i biblioteksbøker! Da jeg var 6 år og fikk lånekort på skolebiblioteket måtte jeg forsikre meg om flere ganger at jeg faktisk kunne ta med bøker HJEM, helt uten å betale for de, noe som jeg syntes var helt utrolig. Egentlig synes jeg fortsatt at det er helt utrolig. Gratis bøker, så mange jeg vil!?

Hva syns du om brukte bøker?
Jo flere ganger de er lest, jo mer elsket er de?

Står dine leste og uleste bøker sammen?
Nei. De jeg har lest står i bokhyllen (som er full), mens de jeg ikke har lest står for seg selv, slik at jeg lett kan se hvor mye jeg har som er ulest. Akkurat nå har jeg 12 bøker som venter på å leses.

Bøkene som venter på å leses <3

Planlegger du å lese alle bøkene du eier?
Ja! Helst i løpet av de neste to månedene, før jeg reiser til London hele sommeren og Paris hele høsten...

Hva gjør du med bøker du eier, men som du ikke føler for å lese eller ikke liker? 
Helst gir jeg dem bort til venner og familie, ellers gå de til Fretex. Det gjelder også bøker som jeg har lest, som som jeg bare likte passe godt, og som jeg vet jeg ikke kommer til å lese igjen.

Har du donert bøker noen gang?
Mange ganger!

Har du noen gang hatt bokkjøpestopp?
Ja, akkurat nå. Det var veldig vanskelig til å begynne med, men nå går det fint. Jeg er glad for at jeg får lest alle de fine bøkene jeg har hatt i bokhyllen lenge, og det er godt for studentøkonomien også.

Føler du at du kjøper for mange bøker?
Jeg har følt det før bokkjøpestoppen. Jeg følte at både for mye penger og for mye tid gikk til å se på og kjøpe nye bøker, og jeg glemte ofte hva jeg allerede hadde i bokhyllen. Det gikk i perioder flere bøker inn i bokhyllen enn ut, og det fungerer dårlig i en liten leilighet!

----

Har du noen svar på noen av spørsmålene?

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du svarer på book buying tag. Eg er imponert over at du har ei hylle for uleste bøker, og at det er så få. Er det skule som bringer deg til London og Paris?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleide å ha langt flere uleste bøker, så jeg er egentlig ganske imponert over meg selv også! Ja, sommerskole i London og utvekslingsopphold i Paris. Det gleder jeg meg til!

      Slett