Wednesday, 26 April 2017

The Handmaid's Tale, episode én til tre

ENDELIG har The Handmaid's Tale kommet som TV-serie! I kveld så jeg de tre første episodene på HBO Nordic, og jeg elsket hvert minutt!

Elisabeth Moss som Offred
Det er noen endringer fra boken: for eksempel snakker Offred og Moira om Uber i et flashback til tiden før Gilead, som tilsier at handlingen er flyttet frem til vår egen tid, og flere av karakterene ser betydelig yngre ut enn det jeg så for meg. Det er også en rekke andre småting som avviker fra Atwood sin bok, men alle endringene fungerer bra i TV-serien!

Joseph Fiennes som The Commander
Jeg er også veldig fornøyd med castingen. Elisabeth Moss er perfekt som en tøffere Offred. Yvonne Strahovski og Joseph Fiennes briljerer alltid, denne gangen som henholdsvis Serena Joy og The Commander. Moira (Samira Wiley), Ofglen (Alexis Bledel), Luke (O-T Fagbenle) og Nick (Max Minghella) portretteres akkurat som jeg så for meg.

Offred og Ofglen (Alexis Bledel)
Stemningen i serien er akkurat passe ekkel: det som ser normalt er egentlig forvridd og sykt, og jeg er glad for at den følelsen har blitt med fra boken. Det er ti lange, gode episoder i sesongen, og det gis et dypere innblikk i det totalitære, kvinneundertrykkende regimet inspirert av Atwoods The Handmaid's Tale.

Jeg kan nesten ikke vente på de neste syv episodene!

----

Har du lest boken, og har du tenkt å se TV-serien? 

No comments:

Post a Comment