Anmeldelse: James Franco spytter når han snakker

Terningkast: 6

//boken er leseeksemplar tilsendt av Gyldendal//

----

"Men da takker jeg! Det var en tålig okay barndom og til nød godkjent ungdomstid. Synd vi ikke ble bedre kjent."

"I love you, I love you, I love you, I love you."
Jeg klarer bare å si det på engelsk. Sier jeg det på norsk, blir jeg flau. R-en i elsker er for voldsom.

I 1995 er Kenneth 13 år, forelsket i en gutt på fotballaget og redd for at søsteren Jenny skal forlate ham. Han har en plastpose med hemmeligheter under sengen, selvlysende stjerner i taket, og noen har malt "Kenneth er homo" på muren ved siden av kinoen i Skien. Vi møter ham igjen i 2001, når videregående akkurat er ferdig og han drømmer om forfatterstudie i Oslo; i 2008, når han går på Columbia University i en krevende skriveklasse; og til slutt i 2014, når han vender tilbake til familien med kjæresten Freddie og en pose med nye hemmeligheter.

----

Jeg hadde ingen andre forventninger til James Franco spytter når han snakker enn at det kom til å bli en god leseropplevelse, og det ble det absolutt. Jeg digget hele boken! Dialogen var en fulltreffer hele veien gjennom boken, språket var skarpt og tydelig, og jeg gledet meg til å lese videre hver gang jeg la fra meg boken.

Som sagt likte jeg hele boken, men favorittdelen min var nok når Kenneth var i tjueårene i New York. Jeg likte de morsomme skildringene av en sosialt utfordret nordmann som prøver å navigere følelser, mennesker og arbeid i storbyen over alle storbyer. Dette er sikkert litt fordi jeg er i tjueårene selv, og klør etter reiser og opplevelser, men det har nok også sammenheng med at det var i denne delen av boken at vi i størst grad fikk ta del i Kenneths utvikling mot å bli forfatter. Det var nervepirrende å sitte sammen med ham i skrivesirkelen på Columbia University, jeg krympet meg over beskrivelsen av den lille, skitne leiligheten hans, og jublet når Kenneth endelig klarte å skrive noe. Det er også i denne delen av boken at James Franco gjør sin inntreden!

Dette er Eikehaugs debutroman, og jeg gleder meg til hva som kommer senere. Han er absolutt et forfattertalent! Jeg anbefaler boken for både unge og voksne, og for både kvinner og menn.

Har du lest James Franco spytter når han snakker