Sunday, 21 May 2017

Tre kjappe

God søndag!

Jeg har vært litt fraværende på bloggen nå i eksamensperioden. Det blir lange lesedager og trøtte kvelder, men jeg sørger for å ha litt tid til å kose meg med en god bok hver dag!

Her er noen korte anmeldelser av de tre siste bøkene jeg leste.


The Singer's Gun av Emily St. John Mandel
Terningkast: 5

The Singer's Gun møter vi Anton. Han har i flere år har holdt seg unna kusinens tvilsomme bedrift, har en jobb han liker og skal gifte seg med en vakker, intelligent jente. En rutinemessig bakgrunnsjekk på jobben får imidlertid livet hans til å rakne.

Nå har jeg lest alle bøkene Emily St. John Mandel har gitt ut, og jeg elsker henne som forfatter. Jeg forelsker meg i de uperfekte karakterene hennes og den langsomme, deilige narrativet, og jeg storkoser meg alltid med bøkene hennes. Jeg syns ikke denne var fullt like god som de tre andre, men jeg likte den likevel veldig godt!




High Fidelity av Nick Hornby
Terningkast: 4

High Fidelity handler om 35 år gamle Rob som eier en platebutikk, og som blir forlatt av kjæresten Laura.

Jeg har lest og likt Nick Hornby sine bøker før, men denne blir ikke en av favorittene. Den var godt skrevet, og historien var god, men det hovedkarakteren var så gretten hele veien at jeg rett og slett kom i dårlig humør av boken!







Ikigai av Hector Garcia Puigcerver og Francesc Miralles
Terningkast: 2 
//boken er leseeksemplar fra Cappelen Damm//

Ikigai er alle menneskers grunn til å leve, og alle har sin egen ikigai. I denne boken utforsker forfatterne hva som kan gi deg et langt, lykkelig og friskt liv, og besøker blant annet, den japanske øyen Okinawa, som har verdens høyeste konsentrasjon av 100-åringer.

Konseptet er spennende, og skildringene fra besøket på øyen Okinawa var interessant, men utenom det falt boken litt flatt for meg. Mange av rådene i boken, som at man bør spise mer fisk, mindre sukker og passe på å sove nok, føltes kun som selvfølgeligheter. Jeg er ikke så glad i livsstils- eller selvhjelpsbøker i utgangspunktet, så den er gjerne verdt et forsøk for de som liker sjangeren!

----

Har du lest noen av disse?

No comments:

Post a Comment