onsdag 28. juni 2017

Anmeldelse: Det blå barnet

Det blå barnet av Eirik Husby Sæther
Terningkast: 4
//boken er leseeksemplar tilsendt av Cappelen Damm//
----
Mikael Wulf, politietterforsker og vordende far, ser seg tvunget til å legge moren inn på lukket avdeling etter at hun diagnostiseres med Alzheimers. En blodflekk på puten fra rommets tidligere beboer gir Mikael en urovekkende følelse, og etter et besøk på likhuset bekreftes mistanken: den tidligere pasienten ble drept. Jakten på morderen vikles sammen med Mikaels reise i familiens historie, som begynner 100 år tidligere, da Mikaels oldemor Leonora ble funnet som baby i elven. Hvem drepte den forrige pasienten på morens rom, og hva er sannheten om det blå barnet?

----

Jeg leser nesten ikke krim, men jeg likte godt Det blå barnet. Historien ble fortalt med et passende tempo, det var enkelt å holde styr på karakterene, og, til tross for at jeg selv er bergenser, det var spennende å få innsikt i historien rundt Akerselva og arbeidernes tøffe fabrikkliv for et århundre siden. Skildringene var ofte gode, og dialogene som regel svært realistiske.

Jeg var imidlertid mye mer interessert i innblikkene vi fikk av fortiden, heller enn handlingen som var satt til i dag. Jeg kjente at jeg gledet meg til avsnittene om Mikael var over, og til jeg kunne få lese mer om Frøydis og Bodil, Mikaels mormor og mor. For min del kunne hele boken ha blitt viet til deres historier, og også kapitlene om Leonora og hennes sønn, Sebastian, kunne vært lengre og mer utfyllende. Jeg syns disse delene av boken både var mer spennende og bedre skrevet enn avsnittene om Mikael.

Løsningen på mysteriet var sjokkerende, tilfredsstillende og grusom. Jeg anbefaler boken både til de som elsker krim, og til de som er slik som meg, og trenger litt annet snop på siden. Jeg kommer absolutt til å følge med på Eirik Husby Sæther fremover!

Har du lest Det blå barnet?

----

Andre som har anmeldt boken: