Saturday, 24 June 2017

Nytt i bokhyllen + Edinburgh

Det har gått to uker siden siste blogginnlegg, og jeg kan kun delvis skylde på eksamen. Siste innlevering var 15. juni, og etter det har jeg vært opptatt som flyttehjelp for min bror og som turist i Edinburgh med kjæresten. Nå gjenstår en koselig uke med pakking, visninger for potensielle leietakere i leiligheten, kino-avtaler og fester før turen går til sommerskole i London i seks uker.


Edinburgh-turen gjorde godt etter et langt og tungt semester. Solen skinte (nesten) hele tiden, og vi besøkte blant annet festningen, kattekafé, gravplasser og en historisk Dungeons-tur, og vi vandret sakte gjennom de flotte gatene --- alt var helt perfekt! Fire dager gikk altfor fort.

Katten Guillaume (bokhyllepus) på Maison de Moggy i Edinburgh

Vi fikk besøkt Elephant House, kaféen der J. K. Rowling skrev deler av Harry Potter-bøkene, og nøt peppermynte-te og brownies med utsikt mot festningen og Greyfriars kirkegård - kirkegården der man kan finne Tom Riddle, McGonagall og Moodie(y). Badet er fullt av Harry Potter-sitater og meldinger fra fans, og det er kø for å få komme inn i kaféen.

Det ble litt bokshopping på Waterstones også, selv om jeg ikke burde, siden det kommer til å være nok av bokfristelser når jeg bor i London. Jaja! Jeg kjøpte en kopp dekorert med litteratur og seks nye bøker til bokhyllen. Jeg gleder meg til å lese alle sammen!



Jeg leste ut We Were Liars av E. Lockhart på flyturen til Edinburgh, og det er den mest slående bokopplevelsen jeg har hatt på lenge. Jeg kan ikke tro at jeg ikke har lest den før! Jeg måtte bare kjøpe én til av samme forfatter, og da ble det The Disreputable History of Frankie Landau-Banks

Jeg plukket også med meg If on a Winter's Night a Traveller av Italo Calvino, fordi den så litt annerledes og sær ut. Det skal visst være en bok inni en bok, eller noe slikt? Det blir spennende å se! 
Jeg ville også prøve meg på en til ungdomsbok, og All the Bright Places lover å være en blanding mellom Eleanor and Park, som jeg elsker, og The Fault in Our Stars, som jeg syns var ganske ok. 

Kafé i tredje etasje på Waterstones, med kaker, kaffe, og utsikt mot festningen!
Jeg så nylig filmen Bridget Jones's Baby (igjen og igjen). Forrige sommer leste jeg de tre andre Bridget Jones-bøkene, og de er helt utmerket som lettleste, morsomme sommerbøker. Jeg er spent på å prøve meg på bokversjonen av den nyeste filmen, og se hvordan den passer inn i bokuniverset. Det blir vel bok 2,5 i serien?? 

Lost Boy av Christina Henry er en gjenfortelling av Peter Pan, en av de fineste eventyrene, og forteller den sanne historien om Captain Hook. Til slutt kjøpte jeg The Sudden Appaerence of Hope av Claire North, som handler om en jente som ingen kan huske. Skremmende konsept, og jeg håper den blir god!

Etter bokshoppingen kjøpte vi cupcake og kaffe i bokkaféen i tredje etasje, og tok en etterlengtet pause fra sightseeing og shopping med utsikt mot festningen. Det var rett og slett en drøm! 


Har du vært i Edinburgh? 

No comments:

Post a Comment